25. mars 2019 | lese tid: 6 minutter

I år har vi en god anledning til å sprette champagnekorkene her hos Klingel: For vi feirer 15-årsjubileum i Norge! Du kan lese mer om Klingels historie og hvordan det hele startet i Skandinavia i egen bloggtekst: » Klingel 15 år. Våre kunder har fra starten av vært motebevisste damer og menn som liker å kle seg fint – og slik er det også i dag. Siden mye dreier seg om feiringen av jubileum hos oss for tiden, har vi stilt oss følgende spørsmål: Hvordan feirer man et slikt jubileum på en skikkelig måte? Hvis du også har stilt deg det spørsmålet, vil vi gjerne tipse deg om hvordan du arrangerer et perfekt bursdagsselskap. I tillegg vil du finne en sjekkliste du kan laste ned helt nederst i innlegget, som kan være til hjelp under planleggingen.

Når og hvor?

Det første man må gjøre er å finne en passende dato for feiringen. Det er aldri for tidlig å starte planleggingen, for så kan gjestene holde av dagen i god tid. Vi kan som regel gå ut i fra at feiringen helst bør være på en fredag eller lørdag, for da kan festen fortsette ut i de små timer. Å finne riktig lokale for feiringen er avhengig av flere ting: Skal feiringen foregå utendørs, innendørs eller i et selskapslokale? Her er det været, antall gjester og hvilken utrustning som finnes og hvordan gjestene kommer seg til lokalet som er avgjørende. Først når du har tatt hensyn til dette, kan avgjørelsen tas. Vårt tips: Lag deg en liste over aktuelle lokaler og dine krav, kryss av og velg det lokale som tilfredsstiller flest krav.

Hvem og hva?

Tenk deg godt om hvem du vil invitere til bursdagsselskapet og sett opp en gjesteliste. Det gjør det mye enklere å få et overblikk. Antall gjester spiller en stor rolle når det gjelder planleggingen, for det er avgjørende for valg av lokale. Når gjestelisten er klar, kan du sende ut invitasjonene. Også her kommer et viktig spørsmål: skal invitasjonen gjøres personlig, pr. telefon, mail, brev eller SMS eller kanskje på Facebook? Mulighetene er mange og avhenger også av hvordan alle dine gjester best nås. Vår anbefaling: velg den kanalen som passer best for dine gjester, og send ut invitasjonen i rett tid, det vil si ca. to til fire uker før selskapet. Da er det viktig at du ikke glemmer å informere om viktige detaljer som anledning, dato, tidspunkt, sted og veibeskrivelse. Ideelt sett bør du be gjestene om en tilbakemelding om de kommer eller ikke, så vet du hvor stort selskapet blir.

Viktig: Har du tenkt på et spesielt tema for selskapet som f.eks. beach party, black&white party eller 80-talls party? Da må du naturligvis også informere gjestene dersom en spesiell dresskode er ønskelig. Pass på at du ikke forlanger for mye, sats på kostymeideer som er lette å gjenskape.

Hvilken dekorasjon?

Dekorasjon? Selvfølgelig! Det perfekte bursdagsselskapet bør også ha en passende dekorasjon. Du vil merke at med passende dekorasjon og fine detaljer kan selv det tristeste kjellerlokalet forvandles til et sted hvor gjestene vil trives. Derfor bør du i god tid tenke deg om hvordan du vil pynte lokalet. Enkel og allikevel effektfull dekorasjon kan være lyslenker, stearinlys, girlandere, blomster og ballonggirlandere. Og for deg som liker å lage ting selv, kan vi røpe at en ballonggirlander er enkel å lage:

For en ballonggirlander med wow-effekt trenger du:
• Ballonger i forskjellige farger og størrelser
• Nål og tråd
• Dobbeltsidig tape
• Transparent tape
• Ballongpumpe
• Valgfritt: selvklebende kroker

Slik gjør du:
Vi anbefaler at du bruker ballonger i én grunnfarge (f.eks. hvit) til din girlander, og kombiner i tillegg med to andre farger (f.eks. gul og grønn). For at girlanderen skal ta seg ekstra godt ut bør ballongene blåses opp til ulike størrelser.

Deretter trer du en lang tråd gjennom nålen. I enden av tråden lager du en knute. Så trekker du nålen gjennom alle knutene på ballongene. Det er viktig at det er tilstrekkelig tråd igjen etter at ballongene er festet på, for å kunne feste girlanderen med tape på veggen.
Nå kan girlanderen henges opp! Fest endene på tråden med tape på veggen og dander i bølgeform (bruk tilstrekkelig med tape så girlanderen ikke faller ned). Vårt tips: med selvklebende kroker er det enda enklere å feste girlanderen på veggen.

Til slutt kan du eventuelt feste flere steder med dobbeltsidig tape, og blåse opp flere ballonger i passende farger. Skjul ballongknutene så godt du kan slik at girlanderen tar seg best ut, og la forsiden av ballongene vises ut mot rommet. Vi ønsker deg lykke til med prosjektet!

Hva skal serveres av mat og drikke?

Planlegging av mat og drikke er alfa og omega for en bursdagsfest. Det blir naturligvis mye rimeligere om du tilbereder maten selv. Hva med et grillparty? Det er en god idé om sommeren, da forberedelsene tar mindre tid og det er hyggelig og morsomt å grille sammen med gjestene. Smaken er jo forskjellig, og vi anbefaler å gi gjestene et stort utvalg og en god miks av mat og drikke å velge mellom. Tenk også på om du bør tilby vegetar- og/eller veganmat samt gluten- og laktosefri mat.

En buffet er en god idé, da det er ukomplisert og godt egnet for mange mennesker. Du kan også bestille maten fra et cateringselskap eller be gjestene om gaver i form av selvlaget mat som salater, muffins eller lignende.

Hvilken musikk?

Nå kommer vi til den delen av planleggingen som virkelig sørger for stemningen på bursdagsfesten: Musikken! Faller musikken i smak hos gjestene, så vil sikkert både den ene og andre svinge på dansefoten. Dersom du selv ikke er en musikkjenner, bør du engasjere en musikkekspert eller en profesjonell DJ som sørger for den riktige musikken og setter sammen en passende spilleliste. Det blir også mer avslappende for deg, så får du mer tid til å ta deg av gjestene. En annen mulighet er å engasjere et live band. Vi kan love deg: Levende musikk slår veldig godt an hos publikum, hvis det passer for deg og dine gjester. Det viktigeste er å ikke lempe på kravene når det gjelder musikkanlegg, for det kan fort legge en demper på stemningen. Her anbefaler vi å teste musikkanlegget før festen. Dersom budsjettet tillater det kan man bruke et lite partyanlegg for å løse opp stemningen. Et karaokeanlegg eller kanskje en Kahoot-quiz sørger for en uforglemmelig bursdagsstemning.

Er det en nært forestående bursdagsfeiring hos deg eller noen i omgangskretsen? Da anbefaler vi deg å laste ned vår sjekkliste som vil gjøre planleggingen enklere.

Sjekkliste.

Da er planleggingen i boks og festen kan starte. Og det du ikke må glemme oppi all planleggingen: Kos deg og ha det gøy – du har bare bursdag én gang i året!

Vi anbefaler

Si din mening
Legg igjen et svar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *