21. januar 2019 | lese tid: 3 minutter

I 15 år har Klingel vært til stede i Norge og forsynt den bevisste, godt voksne kvinnen med mote av høy kvalitet. En person har vært med helt fra starten – daglig leder Carina Bergudden. Vi passet på å stille noen spørsmål til Klingels egen Boss Lady.

Hva har vært det morsomste i disse 15 årene?

– Å få bygge opp noe fra grunnen. I løpet av disse årene har jeg måttet sette meg inn i så mange ulike saker, alt fra distribusjon til kundekontoer. Jeg pleier å si at jeg kan lite om mye. Og det dukker stadig opp noe nytt som man må lære seg.

Fortell – hvordan startet det hele?

– Det tyske foretaket Klingel hadde fått tilbud om å kjøpe opp et konkursregister med adresser i Sverige, Norge og Finland. Jeg ble spurt om å lede prosjektet siden jeg hadde jobbet i postordrebransjen i mange år. Og så kunne jeg tysk, men de kunnskapene måtte jeg virkelig friske opp. Jeg måtte for eksempel slå opp et ord som Versandhandelsunternehmen (postordreforetak, red. anm.).

Husker du den første bestillingen dere fikk?

– Ja, det var en mandag og vi visste ikke engang at den første testkatalogen hadde gått ut i Sverige. Plutselig så blinket det noe voldsomt på Klingels telefonlinje. Og siden braket helvetet løs. I positiv forstand da. Det ringte og ringte og ringte. Sentralen der vi satt, brøt sammen pga. den store pågangen. Siden fortsatte det på samme måte i Norge og Finland.

Hva husker du fra starten i Norge?

– Jeg husker da jeg var i Oslo på et første møte med Klingels tyske konsulent. Det var i januar, det var isete og kaldt og snøen lå en meter høy, og han møtte opp i lave sko og dressjakke. Da spurte jeg meg selv ”Hvordan skal dette her gå?”.

 Hva var det som gjorde at det ble en slik suksess?

– Sortimentet. Det var mote for en godt voksen kvinne og kvaliteten var bedre enn det man var vant til. Vi fylte virkelig et tomrom på markedet. Det fantes ingen konkurrenter som hadde noe lignende.

 Hva er det som gjør at kundene liker Klingel i dag?

– Det er fortsatt vårt unike og sterke sortiment. Et sortiment som er blitt bredere online. I dag har vi store størrelser og til og med mote for den litt yngre, mer trendy kvinnen. I tillegg så har vi vår personlige kundeservice som jeg er veldig stolt av. Når så mange foretak går i den andre retningen og er vanskelige å nå, så er vi her for våre kunder og hjelper dem med alt.

Noen motetrender du husker fra disse 15 årene?

– Som gammel innkjøper husker man som regel det som ikke har funket bra, haha. Fargene petroleum og sennep har aldri solgt bra. Men jeg husker for eksempel en lyserosa jakke fra vår første katalog. Det var perler og broderier og kundene elsket den. Det er de litt mer tyske, kontinentale detaljene som så mange setter pris på.

Klingel er jo i grunnen et tysk foretak. Hvordan fungerer samarbeidet?

– Det er utrolig morsomt å jobbe med vår tyske mor, vårt tyske hovedkontor. Det er virkelig fantastiske kolleger. Men det finnes så klart også visse utfordringer. Å selge sandaler i februar går kanskje i den sørlige delen av Tyskland, men er ikke like enkelt i Skandinavia …

 Hva tenker du om fremtiden for Klingel i en mer og mer digitalisert moteverden?

– Katalogsiden er fremdeles veldig viktig for oss, det er der vi har vår kundebase. Samtidig er våre fremtidige kunder på nett, og vi må se i begge retninger. Vi skal fortsette å være personlige og være til stede for våre kunder uansett kanal. Det er bare å titte på våre fantastiske sosiale medier. Vi er der, og møter og kommuniserer med våre kunder på en personlig måte.

Si din mening
Legg igjen et svar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *