KJØPEVILKÅR

KLINGEL er et varemerke som eies og  markedsføres av Klingel Norge AS, org. nr. 986487387 (nedenfor kalt Klingel).
Nedenstående generelle vilkår gjelder når du handler hos Klingel. Vilkårene kan, om nødvendig, endres. Ved å bestille godtar du disse vilkårene.
 

BESTILLING

Bestillinger gjøres på klingel.no, telefon eller post. Minste bestillingssum er 200 kr etter avdrag av ev. rabatt. Levering skjer kun innenfor Norge. For å kjøpe produkter via vår nettbutikk må du være fylt 18 år. Dersom du er under 18 år må du ha foresattes skriftlige godkjennelse. Ved kjøp av produkter fra vårt sortiment i nettbutikken, registrering på Mine sider, bestilling av katalog eller bestilling av nyhetsbrev godkjenner du våre for øyeblikket gjeldende kjøpevilkår og bekrefter dermed at informasjonen du gir oss er riktige. Alle produkter vi selger kan brukes i Norge. Vennligst observer at du trenger gyldig legitimasjon (pass, førerkort, id-kort eller bank-id på mobil sammen med PostNords app) for å hente ut pakken din.
 

PRISER

Alle priser i Klingels kataloger og nettbutikk er angitt inklusive mva. p.t. 25 %. Katalogpriser gjelder i hele katalogens gyldighetstid. Salgs- og tilbudspriser uten en tydelig sluttdato gjelder så lenge lageret rekker.
Når du handler hos Klingel tilkommer fraktkostnader (55,-), samt eventuelle betalingsavgifter knyttet til valgt betalingsalternativ (se Betalingsalternativer). Klingel reserverer seg mot at eventuelle pris- og skrivefeil kan oppstå i katalog og nettbutikk. I enkelte tilfeller kan det oppstå feil i kampanjer. I slike tilfeller forbeholder Klingel seg retten til å endre bestillingen, i henhold til gjeldende forbrukerkjøpslov, i ettertid.
Vi leverer ikke momsfritt til Svalbard.

Rabatter og tilbud
Rabatt- og gavekortkoder får bare benyttes én gang og kan ikke overdras, kombineres med andre rabattilbud eller byttes inn mot kontanter.
 

BETALINGSMÅTE

Du kan velge mellom fem betalingsmåter når du handler hos. Se nedenfor for ytterligere informasjon."
I forbindelse med din søknad om betaling med faktura eller konto hos oss, bruker vi ditt personnummer for å kontrollere din kredittstatus og din adresse. Ved ordrer som overstiger tidligere innvilget grense, kan en høyere kjøpsgrense innvilges. Det foretas en rutinemessig kredittvurdering, og dette genererer et gjenpartsbrev. Dette brevet sendes til deg fra kredittopplysningsforetaket som vi samarbeider med. At en kredittvurdering innhentes vises kun for den som har bestilt opplysningene og for den som er blitt vurdert. Nektes du kreditt, har du rett til å få informasjon om bakgrunnen for dette. Hvis kreditten ikke innvilges, forbeholder vi oss retten til å endre betalingsmåte.

Faktura
Med betalingsmåten Faktura betaler du i slutten av måneden. Et faktureringsgebyr på 19 kr tilkommer din månedlige faktura. Hvis fakturaen ikke betales innen den tiden som angis på fakturaen, eller om du velger å betale det laveste beløpet som er oppgitt på fakturaen, går fakturabeløpet automatisk over til betalingsmåten Konto under forutsetning at aktuelt faktura- eller restbeløp overstiger NOK 750,-. Fullstendig informasjon om betalingsmåten Faktura.

Konto
Ved å velge betalingsmåten Konto kan du dele opp betalingen i opptil 36 måneder. Effektiv årsrente er p.t. 27,57 %. Du kan benytte deg av to betalingsfrie måneder pr. år. Ingen av de fire første månedene kan være betalingsfrie, og du må foreta innbetalinger minst fire måneder etter hverandre innen en ny betalingsfri måned kan benyttes. Renten for den betalingsfrie måneden legges til den utestående saldoen, og ved bruk av betalingsfri måned forlenges nedbetalingstiden. Fullstendig informasjon om betalingsmåten Konto.

Kontoinnehaveren har rett til å få sentrale opplysninger om kreditten innen en kredittavtale inngås. Dette skjer ved hjelp av skjemaet Standardiserte europeiske opplysninger om forbrukerkreditt. SEF-skjemaet.
 
Postoppkrav
Med betalingsmåten Postoppkrav betaler du når du henter pakken din. Et postoppkravsgebyr på 55 kr tilkommer din ordre.
 
Kort – betal direkte i kassen på klingel.no
Når du velger betalingsmåten Kort, betaler du med ditt betalingskort direkte i kassen på www.klingel.no. Vi aksepterer Visa og Mastercard som er utstedt i de nordiske landene. Ved en eventuell retur skjer tilbakebetalingen til det betalingskortet du brukte ved betaling. Vi krypterer alltid ditt kortnummer noe som gjør kjøpet ditt sikkert. Les mer om kryptering under klingel.no/datasikkerhet/ hvis du vil vite mer om sikkerhet rundt kortbetaling.

PayPal – betal direkte i kassen på klingel.no
Du betaler direkte via din PayPal-konto i nettbutikken. Har du ikke PayPal-konto, må du først registrere deg hos PayPal.
Vennligst noter at alternativet kortbetaling og PayPal kun kan velges ved kjøp i vår nettbutikk. For bestillinger på telefon eller pr. post henviser vi til våre øvrige betalingsalternativer.
 

LEVERING

Leveringsvilkår
Vi leverer kun innen Norge til en norsk leveringsadresse. Vår målsetting er å levere innen 5-7 virkedager. Ved stor ordrepågang kan det forekomme noe lengre leveringstid. Dersom en artikkel er utsolgt, vil denne restnoteres for senere levering. Du står fritt til å avbestille din restordre dersom ordren ikke er pakket enda. Restnoterte varer leveres helt uten avgifter.
 
Transportgaranti
Alle forsendelser som vi sender er forsikret av Klingel. Du som kunde er ansvarlig for å kontrollere at pakken ikke er skadet når du mottar og kvitterer for leveransen. Dersom pakken er skadet, skal du melde fra om dette omgående til utleveringstedet. Dersom varen er skadet eller deler av leveransen mangler, henvend deg til vår kundeservice omgående. Skadede varer erstattes kostnadsfritt av Klingel.

Uavhentet pakke
Dersom du ikke henter ut pakken din, forbeholder Klingel seg retten til å debitere en avgift på 150,- for de kostnader som ekspederingen koster.
 

ANGRERETT

Du har alltid full angrerett i 14 dager etter at du har mottatt alle varene i bestillingen din. Angreretten gjelder ikke dersom plomberingen er åpnet på badeklær og undertøy, hygieneartikler, parfymeflasker, kosmetikk eller for reparerte/målbestilte/graverte varer. Når du returnerer varen skal den være ubrukt og ha alle lappene inntakte.  Du som forbruker kontakter Klingel innen angrefristen på 14 dager via telefon, brev eller e-post. Tlf. 210 98 190, e-post: service@klingel.no, adresse: Klingel Norge AS, Postboks 3501, 3007 Drammen. Om du benytter deg av angreretten, tilbakebetaler vi dine utlegg innen 14 dager fra du ga beskjed om at du angret kjøpet. Klingel forbeholder seg retten til å avslutte kundekontoen ved mistanke om bedrageri eller ved en returkvote på over 50%.
Ønsker du å benytte deg av angreretten, må du ta kontakt med kundeservice via telefon eller e-post, senest innen 14 dager (eller første virkedag etter dette) etter at du mottok varen. Du kan også fylle ut og sende inn Statens Angreskjema til oss. Det er viktig at du sender tilbake varen snarest, og senest 14 dager etter at du har meddelt oss at du vil benytte angreretten. Bruk den vedlagte adressereturlappen. Returadresse: Klingel c/o PostNord, Alfaset, 3. Industrivei 25, 0668 Oslo.
Varene skal returneres i vesentlig uforandret stand, og gjerne i originalforpakningen. Returner alle deler, selv om de skulle være ødelagte.
Returnerer du en vare som er feilaktig eller feilekspedert, dekker Klingel returen.
 

BYTTE OG RETUR

Dersom du ønsker å bytte en vare gjør du en ny bestilling. Ved retur tilkommer alltid en returkostnad på 55,-. Observer at din retur må leveres inn på ett av PostNords utleveringssteder. Vi kan velge å trekke fra deler av beløpet tilsvarende verditapet dersom det er tydelig at du har brukt varen, eller varen var skadet mens du var ansvarlig for den. Dersom vi anser at varen har mistet all sin verdi, kan vi unnlate å betale tilbake hele beløpet. Velger du å returnere deler av bestillingen, betaler vi ikke tilbake gebyrene (dette fordi gebyret er likt uansett hvor mange varer du bestiller). Ved  retur er du selv ansvarlig for transportrisikoen.
Vi anbefaler deg å alltid bruke den vedlagte returadresselappen. Spar følgeseddelen og returbekreftelse fra utleveringsstedet inntil returprosessen er avsluttet.
                                                                                                                                                                                                  

SLIK GJØR DU VED RETUR:

1. Legg varene du ønsker å returnere i originalforpakningen eller tilsvarende emballasje.
2. Fyll inn returkoden på returseddelen, og legg denne ved retursendingen.
3. Vi anbefaler at du bruker den forhåndsbetalte returadresselappen der Klingel står som mottaker. Du debiteres en fast returavgift (55,-) i ettertid, uansett størrelse og antall varer.
Dersom du mangler returadresselappen, ber vi deg kontakte kundeservice slik at vi kan sende deg en ny.
 

TILBAKEBETALING

Tilbakebetaling gjøres så fort som mulig og senest 14 dager etter at vi har mottatt din retur eller din beskjed om at du ønsker å benytte angreretten. Hvordan tilbakebetaling skjer avhenger av hvilken betalingsmåte du valgte ved bestlling. Ved konto-/fakturakjøp godskrives beløpet på din kundekonto. Har du betalt med kort, føres beløpet tilbake til kortet ditt. Ved betaling via PayPal, tilbakeføres beløpet til din PayPal-konto. Ved kontant betaling settes dine penger inn på bankkontoen/utbetalingsgiroen din.
 

REKLAMASJON

Du har rett til å reklamere en vare innen tre år forutsatt at det var feil på varen da du mottok den. Dersom det er en feil på varen ønsker vi at du, innen rimelig tid etter at du har oppdaget feilen (to måneder regnes som «innen rimelig tid»), kontakter oss på telefonnummer: 210 98 190 eller via e-post til service@klingel.no.
Mottar vi informasjonen din innen to måneder fra att du oppdaget feilen på varen har du reklamert den innen rimelig tid. Når vi har mottatt varen som du har reklamert tar vi stilling til om det dreier seg om en feil på varen. Dreier det seg om en opprinnelig feil og du allerede har betalt varen mottar du din tilbakebetaling så snart som mulig (senest 30 dager etter at reklamasjonen er godkjent). Ved tvist henviser vi til Forbrukertvistutvalget, da vi alltid følger deres anbefalinger.
EU-kommisjonen har opprettet en onlineplattform for tvisteløsning og klager på nettet. Du finner siden her: https://webgate.ec.europa.eu/odr/.


GARANTI

Kjøpsloven, som ivaretar dine interesser som kunde, gjelder naturligvis også når du handler hos oss. Vi har to års garanti på samtlige el-produkter fra kjøpsdato. Vi erstatter alltid transportskadet glass og porselen. For spørsmål eller skadeanmeldelse om transportskadede produkter ber vi deg kontakte kundeservice. Vi har to års garanti fra og med innkjøpsdato på våre elektriske produkter.
Alle eventuelle garantier fra produsenten gjelder i Norge. Faktura/følgeseddel gjelder som garantibevis.
 

BEHANDLING AV PERSONOPPLYSNINGER

De personopplysningene du oppgir til oss behandles i henhold til EU-forordningen General Data Protection Regulation, forkortet GDPR (på norsk: persovernforordningen). Vi bruker personopplysningene til følgende formål og sparer opplysningene så lenge vi behøver dem for disse formålene:
- Bekreftelse og levering av din bestilling inkludert eventuelle spørsmål som fremkommer i forbindelse med bestillingen.
- Håndtering av kundeservice-ærender.
- Utsendelse av kataloger og tilbud.
- E-postmeldinger til våre nåværende kunder.
- Kredittvurdering.
 
Vi kan komme til å dele dine personopplysninger med leverandører som behandler informasjonen på våre vegne i henhold til våre instruksjoner (såkalte databehandlere). Vi har databehandlere som hjelper oss med blant annet:
- Transporter (logistikkbedrifter og speditører).
- Betalingsløsninger (kortinnløsende bedrifter, banker og betalingsleverandører).
- Markedsføring (print og distribusjon, sosiale medier, mediebyråer eller reklamebyråer).
- IT-tjenester (bedrifter som håndterer nødvendig drift, teknisk support og vedlikehold av våre IT-løsninger).
- Kundeservice (Call center-bedrifter).
 
Du har rett til å:
- få informasjon om hvilke personopplysninger vi har om deg og begjære at dine personopplysninger endres, slettes eller at vår behandling av dine personopplysninger begrenses.
- begjære at dine personopplysninger ikke skal brukes i markedsføringsformål.
- få ut og bruke dine personopplysninger på annet hold, for eksempel i en annen sosial-medietjeneste
- sende inn klage til Datatilsynet dersom du anser at vi bryter mot reglene for behandling av personopplysninger.
Les vår komplette integritetspolicy på klingel.no/integritetspolicy


FORCE MAJEURE

Skulle det oppstå en situasjon som gjør det umulig for Klingel å oppfylle sine forpliktelser i denne avtalen, og som etter vanlige kjøpsrettslige regler regnes som Force Majeure, opphører den rammede parts forpliktelser så lenge den ekstraordinære situasjonen vedvarer.
Som Force Majeure regnes eksempelvis lovendring, arbeidskonflikt, streik, lockout eller andre omstendigheter som partene ikke råder over, slik som brann, eksplosjon, krig eller inngrep fra offentlige myndigheter. Det samme gjelder plutselig endring av krav til merking av produkter, varseltekster, salgsforbud, beslutning fra myndigheter som påvirker markedet og produkter i negativ retning eller unormal nedgang i markedet.
 

OM VÅRE SMYKKER

Andelen edelmetall som kreves for at et materiale kan kalles for ekte, varierer fra land til land. I Norge må smykker inneholde minst 375 tusendeler gull for å kunne kalles ekte gull. Noen av smykkene som selges av Klingel inneholder 333 tusendeler gull, som motsvarer 8 karat og betegnes som gullfargede.
 


BRUKSANVISNINGER

Bruksanvisninger som leveres sammen med produktene vi selger, er normalt på engelsk og/eller tysk.
 

MILJØ

Batterigjenvinning
Batterier skal ikke kastes i husholdningsavfallet. Hver forbruker er rettslig forpliktet til å gjenvinne miljøskadelige batterier, da disse kan inneholde skadelige stoffer eller tungmetaller. Batterier returneres kostnadsfritt til kommunens gjenvinningsstasjoner. Der vil de enten bli gjenvunnet eller avfallshåndtert på en miljøvennlig måte. Alle batterier er merket med en søppeltønne som er strøket over. Miljøskadelige batterier er også merket med et kjemisk symbol.
 
Elretur
Hver forbruker er rettslig forpliktet til å sortere/holde EE-produkter adskilt fra husholdningsavfallet. Man kan returnere EE-produkter kostnadsfritt til kommunens gjenvinningsstasjoner. Klingel er medlem av Elretur som gjenvinner og tar hånd om returene på en sikker måte. Er du usikker på hvilke produkter som omfattes av denne ordningen, eller hvor du kan returnere varene osv., se www.elretur.no for mer informasjon.
 
Forpakningsmateriale
Vi benytter alltid solid forpakningsmateriale som beskytter varene optimalt. Av hensyn til miljøet er det vårt mål å benytte forpakning som er laget av miljøvennlig materiale som kan gjenvinnes. Papp- og plastforpakning skal ikke kastes i restavfallet. Disse skal leveres inn til en innsamlingsstasjon.

 

KONTAKTINFORMASJON

KLINGEL
Adresse: Pb. 3501, 3007 Drammen
Telefon: 210 98 190
E-post: service@Klingel.no
Vi reserverer oss mot eventuelle pris- og skrivefeil.
 
Sist oppdatert 15.12.2018